تفاوت سپری با نبشی در چیست؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
تفاوت سپری با نبشی در چیست؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    395.000ریال پروفیل مبارکه :     390.000 ریال پروفیل گیلان:    – ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

تفاوت سپری با نبشی در چیست؟

فهرست مطالب

همانطور که می دانید در صنعت از فلزات مختلفی استفاده می شود. برخی از کارها هستند که شما می توانید در آنها تنوع انتخاب داشته باشید که از کدام نوع آهن استفاده کنید.  نبشی و سپری آهنی از پرکاربردترین محصولات فلزی در ساختمان سازی هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند اما اصولا در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند. اما تفاوت سپری با نبشی در چیست؟ با ما در فولاد موحد همراه باشید تا در این باره به تفصیل صحبت کنیم.

سپری چیست؟

سپری یا پروفیل T شکل محصولی با قاعده و ارتفاعی متفاوت که در ساختمان سازی و صنعت بسیار پرکاربرد است. از این محصول اصولا در متصل کردن پل به ستون ها، ستون و خرپا ، سازه های فلزی، ساخت درب و پنجره، سقف و نماهای شیشه ای، نورگیر زیر زمین، صنایع سدسازی و.. استفاده می شود. این پروفیل از بال و جان باریک و بلند ساخته می شود که به دلیل ظاهر T شکل به آن پروفیل T نیز می گویند. پروفیل های سپری همانند دیگر مقاطع فولادی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می گردند. مشخصات سپری به شرح زیر است:

شکل ظاهری: بر اساس جدول استاندارد اشتال سپری ، این محصولات بر اساس ظاهرشان به دو مدل لبه تیز و لبه گرد تقسیم بندی می شوند.

ابعاد سپری ها: شامل ضخامت و طول و عرض لبه های آن است. اندازه لبه سپری ها، یکی از معیارهای نام گذاری این پروفیل ها می باشد. اندازه لبه این مقطع بر حسب میلیمتر بوده که معمولاً اندازه آن با اندازه دیواره آن برابر می باشد.

لوله فولادی گالوانیزه
ادامه مطلب

نبشی چیست؟

نبشی یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد است که هم به روش پرس سرد و هم نورد گرم تولید می ‎شود. پروفیلی تشکیل شده از دو ضلع عمود برهم را نبشی می‌نامند که به‌صورت تکی یا ترکیبی از آن با دیگر مقاطع در ساخت سازه‌های ساختمانی و عمرانی نقش حیاتی ایفا می‌نماید.  از این پروفیل L شکل برای انواع اتصالات استفاده می شود. از نبشی های خرد شده که اصطلاحا لقمه نامیده می شود نیز می توان در برخی سازه ها مثل سازه های مرتبط با آسانسور استفاده کرد.

ابعاد نبشی

در ابعاد نبشی و مشخصات آن، اندازه بال ها و ضخامت بسیار حائز اهمیت است. نبشی ها از سایز ۲ تا ۲۰ دربازار موجود می باشند. نبشی های موجود در بازار ایران، یا تولیدات داخلی کارخانه های تولیدکننده نبشی مانند ذوب آهن اصفهان، شکفته، نستا، سپاهان اصفهان، فایکو و… هستند و یا از کشورهای چین، روسیه و اوکراین وارد شده اند.

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

حال که با کلیاتی درباره نبشی و سپری آشنا شدید بهتر است با تقسیم‌بندی تفاوت نبشی و سپری به سادگی تفاوت آن‌ها را به‌خاطر بسپارید. نبشی و سپری از جهات مختلفی با هم فرق دارند که ما در اینجا به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

1- از نظر ظاهری:

به تفاوت ظاهری این دو حتما دقت کنید تا در حین خرید دچار دردسر نشوید. نبشی به این صورت است که دارای دو مقطع عمود بر هم بوده بطوریکه به حرف L انگلیسی شباهت دارد و به همین دلیل هم به آن پروفیل L شکل گفته می شود. این در حالی است که سپری دارای یک مقطع واحد عمود بر یک صفحه است که شکلی شبیه به حرف T انگلیسی را بوجود آورده است.

فروش ورق سیاه در تبریز
ادامه مطلب

2- تفاوت این دو در زمان خرید:

اگر به تازگی قصد خرید این دو را دارید، توجه داشته باشید که برای بیان ابعاد سپری یک عدد را در کنار نام سپری می نویسند. همچنین دقت کنید که اندازه لبه با دیواره در این محصول برابر است. مثلا سپری 15 به این معناست که اندازه لبه و دیواره در آن 150 میل است. اما برای نام گذاری نبشی عموما 3 عدد به کار می رود که یکی از آنها اندازه ضخامت و دوتای دیگر اندازه بال است که معمولا برابر هستند. چون این دو برابر هستند، گاها برای بیان آنها فقط یک عدد را در کنار اندازه ضخامت می نویسند. پس اگر در کنار نام نبشی فقط دو عدد دیدید، بدانید که یکی مربوط به ضخامت و دیگری مربوط به اندازه هر دو بال است.

3- تفاوت این دو در کاربرد:

سپری برای اتصالات میانی و نبشی برای اتصالات زاویه دار و عمود بر هم استفاده می شود. شما از سپری تنها می توانید بصورت تکی استفاده کنید. در حالیکه نبشی را می توانید به دو شکل تکی و ترکیبی یا دوتایی به کار ببندید. از نظر مقاومت نیز این دو تفاوت هایی دارند. به این صورت که سپری سختی اش بالاتر و مقاومت خمشی ان پایین تر است. حال آنکه نبشی از مقاومت خمشی بیشتری برخوردار است که این باعث می شود کاربرد هر کدام برای کار متفاوتی باشد.

در کلیت اگر بخواهیم به شما بگوییم، نبشی به خاطر تنوع در بال که می توانند مساوی با هم یا نامساوی باشند، کاربرد وسیع تری از سپری دارد. همچنین اگر محصولی می خواهید که در برابر خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد، حتما از نبشی گالوانیزه استفاده کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات