کاربرد ورق روغنی در صنعت - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
کاربرد ورق روغنی در صنعت - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    395.000ریال پروفیل مبارکه :     390.000 ریال پروفیل گیلان:    – ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی در صنعت

فهرست مطالب

ورق روغنی، نوعی ورق فولادی است که توسط نورد سرد تولید شده و کاربردهای بسیاری دارد. این ورق‌ها به دلیل شکل ظاهری و آغشته بودن به روانساز مرحله نورد سرد به ورق روغنی مشهورند. این کالا اصلی‌ترین محصول در دسته ورق‌های سرد است. ورق روغنی نسبت به ورق گرم دارای مقاومت بیشتری است و کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. با توجه به این مسائل، در این مقاله درباره این نوع ورق پراهمیت بحث خواهیم کرد و به سوال ورق روغنی چیست و چه کاربردها و انواعی دارد پاسخ خواهیم داد. با آهن بانک همراه باشید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی یکی از انواع ورق های صنعتی است، که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد تولید میشوند، این نوع ورق های صنعتی با توجه به نوع آلیاژ و عملیاتی که روی آنها انجام میشود به چند دسته تبدیل میشوند، که به شرح زیر هستند.

  • ورق روغنی معمولی st12
  • ورق‌ روغنی نیمه کشش st13
  • ورق‌ روغنی فوق کشش st14

ویژگی‌های ورق روغنی

انواع ورق روغنی در برابر فشار و وزن‌های بالا استحکام بالایی دارند. ورق روغنی قیمت مناسب توانسته به بسیاری از صنایع راه پیدا کند و مقرون به صرفه است. ورق روغنی شکل ظاهری زیبایی و نسبت به ورق گرم سطح آن صیقلی و یکنواخت است.

ورق روغنی را می‌توان رنگ کرد یا تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار داد. از این‌رو از این نوع ورق فولادی به عنوان ماده اولیه و پایه ساخت ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده می‌شود. ورق روغنی به صورت وسیع با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید می‌شود و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش ورق های سیاه و آجدار
ادامه مطلب

ورق روغنی

انواع کاربرد ورق روغنی

از آنجا که ورق‌های روغنی ظاهری مناسب دارند، در صنایعی که نیاز به ورق‌هایی زیبا دارند استفاده می‌شوند. به همین دلیل خریداران اصلی ورق‌های روغنی در صنعت ساختمان و ساخت و ساز، وسایل و لوازم خانگی، خودروسازها، سازندگان قفسه و ابزارهای طبقه‌بندی، ساخت بشکه‌ها و مخزن‌های فلزی و… هستند.

علاوه بر زیبایی، استحکام مناسب ورق‌های نورد سرد روغنی، آن‌ها را تبدیل به کالایی پر کاربرد برای ساخت بدنه زیرین خودرو کرده است.

از سوی دیگر، همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ورق‌های گالوانیزه از ورق‌های روغنی ساخته می‌شود. ورق‌هایی که با فلز روی پوشیده می‌شوند و در بخش‌های مختلف صنعت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از جمله حوزه‌های کاربردی ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودرو سازی: کاربرد ورق روغنی برای ساخت فیلترهای خودرو، تولید گل‌گیر و …
  • لوازم خانگی: برای تولید انواع لوازم برقی و خانگی نظیر اجاق گاز، یخچال، فر، کابینت آشپزخانه و …
  • مقاطع فولادی: کاربرد ورق روغنی برای ساخت بسیاری مقاطع فولادی نظیر پروفیل‌های ساختمانی، صنعتی و پروفیل‌های درب و پنجره و …
  • تولید مبلمان: استفاده از پروفیل‌های مبلی ساخته شده از ورق روغنی برای تولید مبلمان اداری

وزن ورق روغنی

مشخصات ورق روغنی از جمله ابعاد آن و همچنین وزن مخصوص فولاد، وزن ورق روغنی را تایید می‌کنند. وزن نیز بر تعیین قیمت اثرگذار است. درباره وزن ورق آهن به صورت مفصل در جدول وزنی ورق روغنی امده است.

جدول وزن ورق روغنی

مزایای ورق های روغنی

ورق های روغنی دارای مزیت های فراوانی برای استفاده در صنایع مختلف می باشد که عبارتند از:

  • قدرت بالا در برابر فشار و وزن های زیاد
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی
  • مقاومت در برابر اکسید آهن
  • کاربرد در اکثر صنایع
  • شکل ظاهری زیبا
هر آنچه که باید در مورد انواع لوله و کاربرد آنها بدانیم
ادامه مطلب

ورق روغنی

روش و فرایند تولید ورق روغنی

اساساً برای تولید ورق روغنی، از روش نورد سرد استفاده می‌شود؛ در فرایند ساخت ورق روغنی با استفاده از روش نورد سرد، ورق فلزی مدنظر باید در درجه دمایی بین دمای استاندارد مکان موردنظر و دمای ۲۰۰ درجه قرار گیرد. این میزان دما معمولاً برای انواع مختلف فلزات جزء دماهای بسیار پایین محسوب می‌شود. در ادامه فرایند تولیدی ورق روغنی، فشار زیادی به ورق مدنظر وارد خواهد شد و سپس از میان غلتک‌ها رد می‌شود. با انجام دادن مراحل فوق، در گام پایانی ضخامت ورق اندکی کاهش پیدا خواهد کرد. این شیوه تولیدی در مقایسه با دیگر روش‌های تولید ورق، دارای استحکام و دوام طولانی‌مدت است.

.1 اکسیدزدایی ورق سیاه توسط شست و شو با اسید؛

.2 اعمال نورد سرد جهت کاهش ضخامت؛

.3 اعمال نورد پوسته ای(تمپر)؛

.4روغن اندود کردن ورق؛

.5اعمال فرآیند آنیل؛

.6 پرداخت نهایی ورق.

تولید ورق روغنی با سیستم پاشش مستقیم

برای تولید ورق نازک و ورق گالوانیزه به روغن بیشتری نیاز است تا کیفیت کار بالا برود. به همین دلیل از روش پاشش مستقیم استفاده می‌شود تا میزان مناسبی روغن بر روی ورق‌‌ها قرار بگیرد و نورد سرد به سرعت و دقت بالا انجام شود.

ورق روغنی

تولید ورق روغنی با سیستم پاشش مدار بسته

در این روش، برای خنک‌ کردن و روغن کاری غلتک‌هایی که وظیفه صاف کردن ورق‌های روغنی را دارند، حجم کمتری از روغن اضافه می‌شود.

ورق روغنی

مهمترین تولیدکنندگان ورق روغنی

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت فولاد غرب
  • شرکت هفت الماس
  • فولاد درخشان
  • کشور های روسیه و قزاقستان

سخن پایانی

ورق روغنی نوعی ورق فولادی است که با استفاده از فرایند تولیدی نورد سرد ساخته می‌شود. این نوع ورق در کشور در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که هر نوع آن، از کاربردها و ویژگی‌های متمایزی برخوردار است. از رایج‌ترین موارد استفاده و کاربرد ورق روغنی می‌توان به مواردی مثل استفاده در صنعت خودروسازی، تولید لوازم‌خانگی، ساخت انواع قفسه و کابین و… اشاره نمود. در آخر توصیه می‌نماییم جهت خرید ورق روغنی حتماً از صفحه محصولات سایت فولاد موحد بازدید فرمایید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات