ساختمان سازی با قوطی و در چه سازه های دیگر قابل استفاده است؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
ساختمان سازی با قوطی و در چه سازه های دیگر قابل استفاده است؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    395.000ریال پروفیل مبارکه :     390.000 ریال پروفیل گیلان:    – ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

ساختمان سازی با قوطی

ساختمان سازی با قوطی

فهرست مطالب

پروفیل هایی با مقطع مستطیل و یا مربع و به صورت توخالی را قوطی می نامند. این محصول یکی از پرکاربرد ترین مصالح مورد استفاده در صنایع مختلف می باشد. از جمله کاربرد این مقطع می توان به صنعت خودروسازی، تولید لوازم پزشکی، لوازم آموزشی؛ لوازم خانگی و عمران و ساختمان سازی اشاره کرد .دلیل تنوع در کاربرد قوطی فلزی را می توان مقاومت بالا، کیفیت سطحی و جوش پذیری خوب و در عین حال فرم و شکل پذیری مناسب این محصول دانست.

سوالی که معمولا مطرح می شود این است که کاربرد قوطی در سازه های فلزی چیست و آیا برای ساختمان های چند طبقه نیز می توان از پروفیل قوطی استفاده نمود یا نه؟ در این مقاله می خواهیم دقیقا به این سوال جواب دهیم ، و در حالت کلی به چگونگی ساختمان سازی با قوطی اشاره خواهیم کرد؛ اما ابتدا به تعریف پرفیل قوطی بپردازیم……

کاربرد پروفیل قوطی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که به پروفیل های توخالی با مقطع مستطیل و یا مربع قوطی گفته می شود. از کاربرد این مصالح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- صنعت خودروسازی و حمل و نقل عمومی
۲- تولید لوازم پزشکی
۳- تولید لوازم آموزشی
۴- تولید لوازم خانگی
۵- عمران و ساختمان سازی
۶- استفاده از قوطی در ساختمان فلزی
۷- تولید لوازم ورزشی و تفریحی

قوطی

انواع قوطی در سایز های متفاوت

نامگذاری قوطی پروفیل

نامگذاری قوطی پروفیل به این صورت است که ابتدا طول و عرض آن و سپس ضخامت بیان می گردد. ابعاد این محصول عموما میان ۱۰ تا ۱۴۰ میلی متر و در ضخامت های ۱ تا ۶ میلی متر موجود می باشد. تولید قوطی پروفیل به صورت نورد سرد می باشد به طوری که ابتدا کلاف ورق به وسیله قیچی به نوارهای نازک بریده شده و سپس وارد دستگاه فرمینگ می شود و به لوله تبدیل می گردد. پس از آن از غلطک های سایزینگ عبور داده شده و به شکل قوطی در می آید.

مزایا استفاده از قوطی در سازه های فولادی

  1. مقاومت بالا نسبت به وزن
  2. جوش پذیری خوب
  3. جذب نیروی خارجی کمتر
  4. مقاومت بالا در برابر پیچش
  5. کیفیت سطحی خوب
  6. شکل پذیری مناسب

انتخاب مقاطع برای سازه های فولادی و بتنی

در سازه های فولادی برای انتخاب مقاطع تنوع زیادی وجود دارد. این در حالی است که در سازه بتنی محدودیت زیادی وجود ندارد چرا که با بتن سر و کار داریم و در اجرای بتن مهم است که اجزای آن جدا نشود و به همه قسمت های قالب نفوذ کند و اگر قالب شکل خاصی داشته باشد در تراکم بتن مشکل ایجاد می شود به همین دلیل معمولا برای مقاطع بتنی اشکال ساده ای را انتخاب می کنیم مانند مربع مستطیل و یا دایره. البته اشکال دایره ای شکل نیز برای ساختمان های معمولی چندان متداول نمی باشد زیرا میله گذاری در آن مشکل تر می باشد.
معمولا در ستون های پل ها و یا ساختمان های خاص از ستون ها یا مقاطع دایره استفاده می گردد. البته بتن های خاصی نیز تحت عنوان بتن های خود متراکم شونده وجود دارد که این قابلیت را دارند که در قالب های خاص مانند قالب های تونلی جای بگیرند. یا اینکه در بتن از فوق روان کننده استفاده می گردد که روانی بتن را خیلی بالا می برد و می تواند در قالب هایی با اشکال خاص نیز جای بگیرد که در حال حاضر موضوع بحث ما نیست. این محدودیت در مقاطع فلزی خیلی کمتر می باشد.

فروش تسمه فولادی در تبریز
ادامه مطلب

ساختمان سازی با قوطی

ساختمان سازی با قوطی

چرا مقاطع I یکی متدوال ترین مقاطع سازه های فلزی شده است؟

یکی از مقاطع متداول در ساخت اسکلت فلزی با قوطی مقاطع I شکل می باشد و به خصوص در تیرها مورد استفاده قرار می گیرد. مقطع I به دلیل شکل ویژه ای که دارد بهترین کارکرد را برای استفاده در سازه های فلزی دارد. طبق قضیه گشتاور سطح مقاطع I شکل بیشترین میزان ممان اینرسی را به ما می دهند. ممان اینرسی به معنای صلابت و یا سختی مقطع می باشد.

به طور کلی در انتخاب مقطع بهینه و اقتصادی بودن از مهمترین مواردی است که بایستی به آن دقت شود. مقطع بهینه و اقتصادی مقطعی است که با حداقل مصالح بیشترین ممان اینرسی را ایجاد کند . مقطع I حول محور اصلی خود بهترین عملکرد را دارد. هم در برش که جان تیر عمل می کند هم در خمش که بال ها عمل می کنند بهترین عملکرد را دارا می باشد.

استفاده از قوطی پروفیل در سازه های فولادی

در سازه های بتنی نمی توان از مقطع توخالی استفاده کرد ولی در سازه های فلزی می توان از مقاطع توخالی استفاده کرد .مقطع باکس یا مقطع قوطی یکی از بهترین مقاطع می باشد. استفاده از این مقاطع زمانی توصیه می شود که بخواهیم نسبت به هر دو محور و جهت، ممان اینرسی بالایی داشته باشیم. مثال زمانی که در سازه در هر دو جهت اتصال گیردار می باشد و قاب خمشی داریم استفاده از مقطع قوطی مطلوب می باشد.

مقطع I تنها حول محور اصلی ممان اینرسی بالایی دارد و برای تیرها مناسب تر می باشد اما برای ستون ها که از هر دو جهت تحت اثر نیروها می باشند مقطع I شکل چندان مناسب نبوده و باید از مقطعی استفاده گردد که در دو جهت اینرسی بالایی داشته باشد مانند مقاطع باکس و یا مقاطع I شکل بال پهن. همچنین اگر مقاطع I شکل را به صورت دوبل طراحی کنیم ممان اینرسی در دو جهت تقویت می گردد.

خرید: جهت سفارش و خرید قوطی در ابعاد مختلف کلیک کنید.

محدودیت ساختمان سازی با قوطی در ساختمان های چند طبقه

البته در ستون ساختمان های چند طبقه از پروفیل استاندارد قوطی نمی توان استفاده کرد زیرا در محل اتصال تیر به ستون باید ، باید داخل مقطع ستون تقویت انجام گیرد (مانند ورق پیوستگی یا ورق مضاعف) و این کار را نمی توان در مقطع قوطی انجام داد زیرا به داخل مقطع دسترسی نداریم. مگر اینکه مقطع را در ناحیه اتصال تیر به ستون برش دهیم که این کار نیز ممنوع می باشد. بنابراین در سازه های فلزی تلاش سازندگان بر این است که با حداقل مصالح و حداقل سطح مقطع بیشترین ممان اینرسی را داشته باشیم. به طور کلی هرچقدر بتوانیم یک مقطع را طوری بچینیم که بیشترین فاصله از مرکز سطح خود را داشته باشد بهتر است زیرا استحکام بیشتری خواهد داشت.
بنابراین ساختمان سازی با قوطی در ستون ساختمان برای ساختمان های یک طبقه بوده و ضعف آن در هنگام زلزله مشخص می گردد چراکه ممکن است شکل مقطع در این زمان تغییر یافته و مقاومت آن کاهش یابد .برخی از منابع معتقدند که بهتر است در هنگام استفاده از قوطی داخل آن با بتن و با عیار مناسب پر گردد. برخی نیز معتقدند استفاده از دوبل تیرآهن IPE مناسب تر بوده و قوطی های موجود در بازار پاسخ گوی بار ساختمان نمی باشند و بهتر است از آن ها به عنوان کلاف رابط در سوله استفاده گردد. تنها در صورتی استفاده از این محصولات در ستون ترجیح داده می شود که نورد شوند و تقویت هایی بر روی آن ها صورت گیرد و معادل تیرآهن های IPEگردند که فراهم کردن چنین امکاناتی مشکل می باشد.

نورد فولاد
ادامه مطلب

دسته بندی مقاطع

به طور کلی مقاطع را می توان به سه دسته فشرده، غیر فشرده و مقاطع لاغر تقسیم بندی کرد. در اعضای سازه ای نمی توان از مقاطع لاغر استفاده کرد .برای مقاطع غیر فشرده نیز محدودیت هایی وجود دارد اما از مقاطع فشرده می توان بدون محدودیت استفاده کرد. پروفیل های استانداردی که در بازار وجود دارد همگی جزو مقاطع فشرده محسوب می شوند و نیازی به کنترل ندارند. بیشتر در مقاطع ساختنی مانند تیر ورق ها ، طراح بایستی این کنترل ها را انجام دهد. بنابراین تنوع در مقاطع فولادی بسیار زیاد است.

انواع کاربرد قوطی در ساختمان

مقاطع و مصالح بسیاری برای سرپا کردن بخش‌های مختلف یک سازه، به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به معرفی قسمت‌ هایی از ساختمان که در آن، قوطی پروفیل استفاده شده است، خواهیم پرداخت؛

ستون ها

اخیرا استفاده از قوطی، در ستون‌های قوطی شکلِ پر شده با بتن، در ساختمان‌ها و پل‌ها بسیار زیاد شده است. این ستون‌ها به خاطر فولاد استفاده شده در آن ها، شکل پذیری و سختی خوبی دارند. بتن موجود در فولاد، مقاومت فشاری قابل قبولی را فراهم می‌کند. دلیل برتری این ستون‌ها نسبت به دیگر سیستم‌های کامپوزیت یا ترکیبی این است که بتن داخلی، مانع از کمانش موضعی ستون و افزایش کرنش نهایی بتن می‌شود.

این ستون‌ها می‌توانند به عنوان یک المان عمودی در قاب‌های خمشی در مناطق لرزه خیز مورد استفاده قرار گیرند، چراکه مقاومت بالایی به نسبت وزن خود دارند.

استفاده از قوطی برای ستون به جای بتن و فولاد، صرفه اقتصادی بسیاری دارد و می‌توان آن را از قوطی‌های بازیافتی نیز تهیه کرد.

نوآوری‌ها و روند تکامل در صنعت آهن‌آلات
ادامه مطلب

قوطی‌های فلزی دارای وزن کمی هستند و سبب وارد شدن فشار ناچیزی به زیربنای ساختمان می‌شوند. همین امر منجر به آن می‌گردد که نیاز به تقویت زیربنا کم‌تر شود و به تبع آن نیز هزینه‌های ساخت و ساز کاهش پیدا کند.

سرعت ساخت ستون با قوطی بسیار بالا است؛ چراکه امکان انتقال قوطی آهن به صورت آماده به محل مورد نظر وجود دارد. پس از آن، این مقاطع به وسیله پیچ و مهره به هم‌دیگر متصل می‌شوند و نیاز به خشک شدن بتن یا خم شدن فولاد را ندارند.

درب و پنجره

قوطی‌ها در جنس‌های مختلفی تولید می شوند. یکی از قسمت‌های اصلی ساختمان که در بسیاری از موارد، به کمک قوطی‌ها ساخته می‌شود، درب و پنجره خانه‌ها می‌باشد. برای ساخت درب و پنجره، معمولا قوطی‌هایی به کار می رود که ضدزنگ باشند و دچار خوردگی نشوند. به این منظور معمولا از قوطی‌های استیل و گالوانیزه استفاده می‌گردد.

نمای ساختمان

در بررسی هر ساختمان، پیش از هر چیزی، در ابتدا نمای آن ساختمان را بررسی می‌کنیم. مهندسین ساخت و ساز، از قوطی پروفیل‌های سبک به علت ظرافت و دقت در ساخت در نمای ساختمان‌ها به اشکال مختلف استفاده می‌کنند. نماسازی علاوه بر آن‌که منجر به افزایش زیبایی خانه می‌گردد، ناخودآگاه منجر به تصویرسازی بیننده از داخل خانه نیز می‌شود.

دکوراسیون داخلی

با دقت بیشتر در ساختمان خود، می توانیم در اجزای مختلفی، پروفیل‌های قوطی مشاهده ‌کنیم. معماران و متخصصان طراحی داخلی ساختمان، از قوطی‌های معمولا سبک در اجزای مختلف یک خانه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در ساخت کتابخانه، میز تحریر، مبلمان، پایه‌های تلویزیون و یا حتی نرده‌های راه‌پله و یا بالکن، از قوطی‌ها استفاده می‌شود.

کلام آخر

قوطی‌ها مقاطع فولادی توخالی هستند و در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شوند. ساخت خانه با پروفیل قوطی یک زمینه پویا و هیجان انگیز است که مزایای متعددی از جمله استحکام استثنایی، تطبیق پذیری در طراحی، پایداری و کارایی هزینه را ارائه می دهد. کاربرد قوطی پروفیل در سازه‌های فولادی متنوع است و باید به درستی از آن‌ها استفاده شود وگرنه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

فولاد تحمل وزن بالا و مقاومت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد اما وزن فولاد هم بالاست و این خود می‌تواند باعث افزایش بار مرده ساختمان شود که مطلوب نیست. همانطور که صنعت ساخت و ساز به تکامل خود ادامه می دهد، پروفیل قوطی با پیشرفت های مداوم در مواد، فناوری ها و شیوه های ساختمانی پایدار در خط مقدم نوآوری قرار دارد و مهندسان تلاش کرده‌اند با طراحی متفاوت مقاطع فولادی، وزن سازه را کاهش دهند. یکی از مقاطعی که بسیار پرطرفدار شده است، قوطی آهن می‌باشد.


صدرا پروفیل کاوه

***     شرکت صدرا پروفیل کاوه      ***

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات