آشنایی با انواع فولاد سخت و نحوه طبقه‌بندی آن‌ها - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
آشنایی با انواع فولاد سخت و نحوه طبقه‌بندی آن‌ها - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    395.000ریال پروفیل مبارکه :     390.000 ریال پروفیل گیلان:    – ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

آشنایی با انواع فولاد سخت

آشنایی با انواع فولاد سخت

فهرست مطالب

وجود آلیاژی که بتواند در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد و همچنین انواع آن بتواند عملکرد ساخت‌و‌ساز و صنایع مهم را بهبود بخشد، امروزه ضروری است. فولاد سخت از جمله آلیاژهای آهن به حساب می‌آید که مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری کمی دارد و همین امر باعث اهمیت آن در برخی صنایع شده است. آشنایی با انواع فولاد سخت به شما در استفاده بهینه این آلیاژ کمک زیادی می‌کند. اگر به دنبال کسب اطلاعات مفید در این زمینه هستید می‌توانید ما را در این مقاله همراهی کنید تا با انواع فولاد سخت، ویژگی‌ها، کاربرد و چالش‌های آن آشنا شوید.

سختی در فولاد به چه معناست؟

سختی‌پذیری فولاد تابعی از محتوای کربن ماده، سایر عناصر آلیاژی و اندازه دانه آستنیت است. این نوع آلیاژ آهنی سخت شده، فولادهایی با کربن متوسط یا پر کربن هستند که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند و سپس خاموش شده و در مرحله بعد حرارت داده شده‌اند. همچنین آلیاژ فولاد بهدست آمده قوی، سخت، مقاوم در برابر سایش و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به حالت عادی خود دارد. علاوه‌بر این، آشنایی با دسته‌بندی آلیاژ آهنی به خرید مناسب‌تر شما کمک زیادی می‌کند.

آشنایی با انواع فولاد سخت

براساس ویژگی انواع فولاد سخت و موارد استفاده آن در صنایع مختلف می‌توان این ابزار را براساس کاربرد و قابلیت‌هایش دسته‌بندی کرد. همچنین دلیل این‌که چرا این نوع آلیاژ آهنی برای بسیاری از تولیدکنندگان اهمیت دارد، به‌صورت شفاف مشخص می‌شود. علاوه‌بر این، آشنایی با طبقه‌بندی فولاد سخت می‌تواند اطلاعات دقیقی را به شما ارائه دهد که بتوانید براساس نیازتان انتخاب مناسبی را انجام دهید. در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه می‌شود.

تصویری از انواع فولادهای سخت که مصارف مختلفی در صنایع دارند.

تصویری از انواع فولادهای سخت که مصارف مختلفی در صنایع دارند.

فولاد ابزار؛ مقاوم در برابر ضربه

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع فولاد سخت به‌طور منظم در ساخت ابزارهای برش و حفاری استفاده می‌شود. در واقع آن‌ها معمولاً حاوی تنگستن، کبالت، وانادیوم و مولیبدن هستند. این نوع آلیاژ آهنی را می‌توان از طریق کار سرد و عملیات حرارتی مانند کوئنچ سخت کرد.

فولاد ابزار برای ساخت محصولات دیگر از جمله: برش، مهر‌زنی، پانچ و ماشین‌کاری سایر فلزات، پلاستیک و چوب استفاده می‌شود. همچنین این نوع آلیاژ را معمولاً در شرایط بازپخت نرم عرضه می‌کنند و در ابزارهای مورد نیاز ماشین‌کاری روی آن‌ها صورت می‌گیرد، سپس برای بهبود سختی آن‌ها تحت عملیات حرارتی قرار داده می‌شوند.

فولاد ضد زنگ؛ ضد فرسایش و خوردگی

گریدهای فولاد ضد زنگ با 10 تا 20 درصد کروم و همچنین نیکل، سیلیکون، منگنز و کربن آلیاژ می‌شوند. به‌دلیل افزایش ظرفیت آن‌ها برای مقاوم ماندن در آب و هوای نامطلوب مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. همچنین برای استفاده در ساخت‌و‌ساز در فضای باز ایمن هستند. علاوه‌بر این، فولاد ضد زنگ نیز معمولا در دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ، از جمله فولاد ضد زنگ 304، جایگاهی در ساختمان‌ها دارند. فولاد ضد زنگ بیشتر به دلیل ویژگی‌های بهداشتی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌علاوه این نوع فولادها به طور گسترده در دستگاه‌های پزشکی، لوله‌ها، مخازن تحت فشار، ابزارهای برش و ماشین‌آلات پردازش مواد غذایی یافت می‌شوند. در ‌واقع فولادهای ضد زنگ را می‌توان بر‌اساس ساختار و ترکیب به این موارد طبقه‌بندی کرد: آستنیتی، فریتیک، مارتنزیتی، دوبلکس و فولادهای سخت‌کننده رسوبی.

فولاد تندبر؛ مناسب برای انجام برش

فولاد پرسرعت مجموعه‌ای از آلیاژهای آهنی هستند که بیش از 40 درصد آن از فولاد کربنی و آلیاژ شده با بیش از 7 درصد تنگستن یا مولیبدن، همراه با درصد کروم، وانادیم و کبالت را تشکیل می‌دهند. همچنین HSS به‌عنوان مواد ابزار برش و قطعات ماشین در کاربردهای ماشین‌کاری با سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از این آلیاژ آهنی می‌توانید براساس نیاز و ویژگی‌هایی که برای هر یک از آن‌ها ارائه شده است، انتخاب درستی را انجام دهید. همچنین آشنایی با انواع آلیاژ آهنی و در نظر داشتن قابلیت‌های این نوع ابزار باعث بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی و سرعت در انجام کارها خواهد شد.

کاربردهای انواع فولاد سخت

از آن‌جایی‌که می‌دانید این نوع آلیاژهای سخت در بسیاری از صنایع و ساخت‌و‌سازها به‌کار گرفته می‌شوند، دانستن کاربردهای انواع آلیاژ آهنی می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. همچنین موارد استفاده از این نوع آلیاژ آهنی باعث استفاده بهینه از آن‌ها خواهد شد که در زیر به برخی از این کاربردها اشاره کرده‌ایم:

  • فولاد ابزار در درست کردن ابزارهای برش دهنده که برش آن‌ها باید با دقت زیادی صورت گیرد، استفاده می‌شوند.
  • آلیاژ آهنی ضد زنگ نیز برای تیغه‌های مربوط به توربین، صنعت هوافضا مناسب است.
  • فولاد با سرعت بالا نیز در مته‌ها که نیاز به دقت زیادی در برش دادن دارند، به‌کار می‌رود.

این ابزارهای سخت کمک‌ می‌کنند تا در فرآیندهای تولید و ساختمان‌سازی مقاومت محصولات بیشتر شود و هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز کاهش یابد. در واقع استفاده درست از این ابزارها می‌تواند برای بسیاری از صنایع بزرگ مفید واقع شود.

چالش‌های موجود در کار با انواع آلیاژ آهنی

چالش‌های موجود در کار با انواع آلیاژ آهنی

این نوع آلیاژها برای صنایع مفید هستند اما کار با آن‌ها می‌تواند چالش‌هایی را برای مصرف‌کنندگان در بر داشته باشد. همچنین نوع تولید این آلیاژ باعث شده است تا هنگام کار با آن مشکلاتی را در کار به‌ وجود آورد که در زیر چند نمونه آن را بیان کرده‌ایم:

  • هزینه‌بر بودن فولاد سخت به‌خاطر دقت در گرمایش دادن آن و تجهیزات مورد نیاز هنگام استفاده و تولید آن
  • نیاز به ابزار و تکنیک‌های خاص برای کار کردن با این نوع آلیاژ
  • داشتن تمرکز روی ماشین‌کاری این نوع ابزار و همین‌طور استفاده آن در صنایع مهم موجب بالا بردن ریسک تولید آن شده است.

به همین‌دلیل است که استفاده از انواع فولاد سخت می‌تواند مشکلاتی را برای استفاده‌کننده آن داشته باشد و همین امر تغییراتی را در نحوه به‌ کار بردن آن ایجاد کرده است. همچنین در نظر گرفتن این چالش‌ها به نحوه استفاده آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

سخن آخر

فولاد سخت از جمله ابزارهایی است که برای برخی از صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به بالا بردن کیفیت تولید آن‌ها کمک زیادی کند. همچنین آشنایی با انواع فولاد سخت و تاثیرات آن بر روند تولید باعث استفاده بهینه از این ابزار شده است. علاوه‌بر این، در نظر گرفتن ویژگی‌های این آلیاژ آهنی کمک می‌کند تا در تولیداتی که نیاز به دقت و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی است، استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین داشتن یک خرید مطمئن می‌توانید از فروشگاه فولاد موحد خرید کنید و تجربه بی‌نظیری را در این زمینه کسب کنید.

امتیازدهی
با ارزان ترین اسکلت ساختمان آشنا شوید!
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات