تسمه فابریک چیست؟ کاربردهای تسمه فابریک - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
تسمه فابریک چیست؟ کاربردهای تسمه فابریک - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    380.000ریال پروفیل مبارکه :     376.000 ریال پروفیل گیلان:    – ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

تسمه فابریک چیست؟ کاربردهای تسمه فابریک

تسمه فابریک چیست؟ کاربردهای تسمه فابریک

فهرست مطالب

تسمه فابریک محصول نورد گرم فولادی است که به شکل نواری بلند و تخت با ضخامت کم و عرض‌های مختلف تولید می‌شود. این محصول از نورد شمش‌های فولادی به دست می‌آید و در گریدها و کیفیت‌های مختلفی عرضه می‌شود. تسمه فابریک به دلیل برخورداری از استحکام و انعطاف‌پذیری بالا کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف و ساختمان سازی دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تسمه فابریک، ویژگی‌ها، انواع و کاربردهای آن بپردازیم. بعد از مطالعه این مطلب با دیدی بازتر و آگاهانه‌تر در این حوزه قدم برخواهید داشت.

ویژگی‌های تسمه فابریک

  • استحکام: تسمه فابریک از فولاد ساخته شده و به همین دلیل از استحکام و مقاومت بالایی در برابر کشش، فشار و ضربه برخوردار است.
  • انعطاف‌پذیری: این محصول به دلیل ضخامت کم، انعطاف‌پذیری قابل قبولی دارد.
  • قابلیت جوشکاری: تسمه فابریک به راحتی با روش‌های مختلف جوشکاری قابل اتصال به سایر قطعات فولادی است.

 

تسمه فابریک چیست؟

 

انواع تسمه فابریک آهنی بررسی جامع

تسمه فابریک یکی از متریال‌های پرکاربرد در صنایع مختلف است. در این بخش به بررسی انواع تسمه فابریک، روش‌های تولید و کاربردهای هر یک می‌پردازیم.

1.تسمه نوردی

  • شرح: این نوع تسمه رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع تسمه آهنی است که از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. مواد اولیه تسمه نوردی می‌توانند شامل آهن قراضه و قطعات بازیافتی باشند. این نوع تسمه در ابعاد و اندازه‌های مختلف، متناسب با نیاز مشتری قابل تولید است.
  • مزایا: قیمت مناسب، تنوع در ابعاد و اندازه وهمچنین سهولت در تولید
  • معایب: عدم یکنواختی جنس آلیاژ در تمام قسمت‌های تسمه وهمچنین اکسید شدن

2.تسمه ترانس

  • شرح: تسمه ترانس از نظر کیفیت، جنس و هماهنگی ابعاد،مرغوب‌ترین نوع تسمه آهنی محسوب می‌شود. مواد اولیه این نوع تسمه، تسمه ماشینکاری یا تسمه فابریک است. در فرآیند تولید تسمه ترانس ابتدا ماده اولیه اسیدشویی می‌شود تا ناترازی‌های سطح آن از بین برود سپس تسمه به ابعاد مورد نظر در می‌آید.
  • مزایا: کیفیت بالا، هماهنگی ابعاد، استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی
  • معایب: قیمت بالا و همچنین پیچیدگی فرآیند تولید
ورق فولادی و کاربرد ان
ادامه مطلب

3.تسمه ماشینکاری

  • شرح: این نوع تسمه از ورق‌های آهن با طول 6 متر تولید و ارائه می‌شود. در فرآیند تولید ورق‌های بزرگ با استفاده از گیوتین و قیچی‌های مخصوص به ابعاد مورد نظر برش می‌خورند. در صورت تاب برداشتن تسمه‌ها از دستگاه تاب‌گیری استفاده می‌شود و لبه‌های تیز آنها با دستگاه لبه‌گیر صاف می‌شوند.
  • مزایا: هماهنگی جنس در تمام قسمت‌ها، صاف و صیقلی بودن سطح و تنوع در ابعاد و ضخامت
  • معایب: قیمت بالا و همچنین ضایعات بیشتر در فرآیند تولید

4.تسمه فابریک

  • شرح: فرآیند تولید تسمه فابریک شباهت زیادی به تسمه نوردی دارد؛ با این تفاوت که از شمش‌های فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. خط تولید تسمه فابریک به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک عمل می‌کند و اپراتور نقش مهمی در نظارت و کنترل آن دارد. به همین دلیل سرعت تولید تسمه فابریک به مراتب بیشتر از سایر انواع تسمه‌ها است و می‌توان در زمان کوتاه، حجم بالایی از آن را تولید کرد.
  • مزایا: سرعت تولید بالا، کیفیت و صیقل عالی، قیمت مناسب و همچنین تنوع در ابعاد و ضخامت
  • معایب: نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالا برای راه‌اندازی خط تولید

انتخاب نوع مناسب تسمه فابریک به عوامل مختلفی مانند کاربرد مورد نظر، بودجه، کیفیت و در دسترس بودن آن بستگی دارد. در این قسمت به بررسی جامع انواع تسمه فابریک، روش‌های تولید و کاربردهای هر یک پرداخته شد تا راهنمایی برای انتخاب صحیح در اختیار شما قرار دهیم.

 

خرید تسمه فابریک

 

تولید تسمه‌ فابریک، نحوه و مواد اولیه آن

همانطور که اشاره شد تسمه نوردی از ضایعات آهن جان می‌گیرد؛ در حالی که ماده اولیه تسمه فابریک شمش‌های فولادی با آلیاژهای خاص است. این شمش‌ها نقش اصلی را در فرآیند تولید ایفا می‌کنند و کیفیت نهایی محصول را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انواع سازه های پیش ساخته
ادامه مطلب

نحوه تولید تسمه فابریک

مسیر تولید تسمه فابریک داستانی از دگرگونی و ظرافت است. گام اول برش شمش‌ها در ابعاد از پیش تعیین شده است. سپس این شمش‌های برش خورده راهی کوره‌های پیش‌گرم می‌شوند تا در دمای سوزان ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم شوند. در این مرحله فلز آماده دگرگونی شگفت‌انگیز خود می‌شود.

حالا نوبت خط تولید است. شمش‌های داغ شده توسط غلتک‌های متوالی در خط تولید اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک فشرده و فرم می‌گیرند. هر عبور از غلتک‌ها ضخامت شمش را کاهش می‌دهد و آن را به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌کند. این فرآیند ظریف، نیازمند دقت و کنترل دقیق دما و فشار است تا تسمه‌ای با ضخامت و ابعاد یکنواخت و عاری از هرگونه نقص تولید شود.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. تسمه‌های تولید شده در طول‌های 50 تا 100 متر به دست می‌آیند. برای سهولت حمل و نقل و کاربردهای متنوع این تسمه‌ها در نهایت به قطعات 6 متری برش داده شده و بسته‌بندی می‌شوند.

 

کاربرد تسمه فابریک

 

تسمه فابریک با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

استفاده از شمش‌های مرغوب به همراه خط تولید پیشرفته، راز تولید تسمه‌های فابریک باکیفیت است.

کاربرد تسمه فابریک

این تسمه‌ها با ضخامت دقیق، سطح صاف و صیقلی و عاری از هرگونه اعوجاج طیف وسیعی از کاربردها را در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، تولید لوازم خانگی، ساخت قطعات صنعتی و موارد دیگر را به خود اختصاص داده‌اند.

سنجش کیفیت تسمه‌های فابریک

برای اطمینان از انطباق تسمه‌های نوردی (فابریک) با استانداردهای کیفی دو نوع آزمون کشش و خمش به طور متداول انجام می‌شود. در صورت تطابق نتایج با استانداردهای تعیین‌شده گواهی‌نامه کیفیت برای محصول صادر خواهد شد.

 

تسمه فابریک

 

تمایز بین تسمه‌های فولادی فابریک و غیر فابریک

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع تسمه در مواد اولیه آن‌ها است:

  • تسمه‌های فابریک نوردی: از شمش‌های فولادی باکیفیت و آلیاژ خاصی تولید می‌شوند.
  • تسمه‌های غیر فابریک یا کوره ای: از مواد اولیه نامرغوب‌تری مانند ضایعات شمش کارخانه‌های نورد، میلگرد و ورق ضایعاتی ضخیم تولید می‌شوند به همین دلیل فاقد آلیاژ مشخصی هستند.
رونق ساخت و ساز و تأثیر آن بر تقاضای محصولات فولادی
ادامه مطلب

علاوه بر این:

طول تسمه‌های غیر فابریک معمولاً بین 4 تا 7 متر متغیر است؛ در حالی که تسمه‌های فابریک در طول‌های ثابتی تولید می‌شوند. همچنین قیمت تسمه‌های فابریک به طور کلی از نوع غیر فابریک بالاتر است.

عوامل مؤثر بر قیمت تسمه‌ فابریک

قیمت تسمه‌های فولادی فابریک تحت‌تأثیر عوامل متعددی قرار دارد از جمله:

  • عرض تسمه: به طور کلی هر چه عرض تسمه بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.
  • نوع آلیاژ: آلیاژهای خاص مانند CK45 به دلیل ویژگی‌های خاص قیمتی بیشتر از آلیاژهای معمولی دارند.
  • نوسانات بازار: قیمت آهن دائماً در حال نوسان است. به همین دلیل برای اطلاع از قیمت دقیق در زمان خرید باید به فروشندگان مراجعه کرد.

با در نظر قراردادن نکاتی که ذکر شد؛ می توانید تسمه فابریک را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما برای استعلام دقیق قیمت در ارتباط باشید.

 

مزایای تسمه فابریک

 

جمع بندی

تسمه‌ فابریک با تنوع کاربردی خود در صنایع مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند. از لوازم خانگی تا بسته‌بندی و حمل‌ونقل ردپای این نوارهای فولادی را می‌توان یافت تا خودروسازی، ساخت گریتینگ و همچنین در صنایع دریایی و کشتی سازی، صنایع برق و مخابرات هم کاربرد دارد.

مزایای تسمه‌های فابریک از استحکام و انعطاف‌پذیری گرفته تا جوش‌پذیری و قیمت مناسب آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف گوناگون تبدیل کرده است.

با پاسخ به این سوال که تسمه فابریک چیست؟ و همچنین پرداختن به کاربردهای تسمه فابریک می‌توان انتخابی دقیق و متناسب با نیاز خود داشت. در نظر داشته باشید که برای مشاوره و خرید تسمه فابریک به مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت، می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید یا سایت فولاد موحد را بررسی کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات