فولاد ضد سایش، ویژگی‌ها و کاربردهای آن - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
فولاد ضد سایش، ویژگی‌ها و کاربردهای آن - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    460.000ریال پروفیل مبارکه :     450.000 ریال پروفیل گیلان:    440.000 ریال

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

عکس دستان مردی در حال برش فولاد

فولاد ضد سایش، ویژگی‌ها و کاربرد های آن

فهرست مطالب

آیا می دانستید اگر از فولاد ضد سایش استفاده نکنید، چه اتفاقی می افتد؟ در صنعت و ساختمان سازی قطعات مختلف دائما در معرض ساییده شدن و تماس با یکدیگر قرار دارند. درواقع، برای کاهش هزینه تعمیرات، افزایش طول عمر و نگهداری فولاد در سال 1882 مردی به نام رابرت هادفیلد فولاد مقاوم به سایش را اختراع کرد. در نهایت اگر قصد خرید این محصول فولادی را دارید. همچنین، اگر به اطلاعات جامع و مشخصات کاملی راجع به فولاد ضد سایش، ویژگی‌ها و کاربردهای آن احتیاج  داشته‌اید تا به انتها همراه ما باشید. 

فولاد ضد سایش چیست؟

فولاد ضد سایش یا Abrasion Resistant Steel با نام اختصاری AR به مدلی از خانواده بزرگ فولاد که از ورق آلیاژ با درصد بالای کربن ساخته شده است، می‌گویند. همچنین، Abrasion Resistant Steel باتوجه‌به ترکیبات شیمیایی منحصربه‌فرد و ساختار بسیار سختی که در مقایسه با فولاد معمولی دارد در بیشتر صنایع و سازه‌هایی که نیاز مبرم به مقاومت دارند به‌کار گرفته می‌شوند. در واقع، این ترکیب شیمیایی Ar است که در برابر سایر فولاد ها آن را مستحکم‌تر می کند. 

این نوع مقطع فولادی نیز مانند سایر مقاطع از عنصرهای آلیاژی، کربن و سنگ آهن ساخته می‌شود. در مرحله اول سنگ آهن را در کوره‌های مرتفع کاملا ذوب کرده و در واقع، هرگونه ناخالصی‌ها را نابود می‌کنند. 

در مرحله دوم برای ضد سایش شدن فولاد کربن و آلیاژ‌های کروم، منگنز، نیکل، بور، گوگرد و مولیبدن به مواد اولیه اضافه می‌شود. همچنین، سپس مواد دفع کننده اکسیداسیون فولاد افزوده می‌شود و برای سختی آخر کوئنچ تمپر و گرمایش یعنی همان سریع گرم و سرد کردن انجام می‌گیرد. درواقع، در این مرحله است که ساختار دانه‌ایی فولاد ما تغییر می‌کند. به‌گونه‌ایی که حال درجه سختی بیشتر و شکنندگی کمتری دارد. 

مردی در حال آب ریختن بر روی فولاد داغ

7 مورد از ویژگی‌های فولاد ضد سایش

فولادهای ضد سایش با خصوصیت‌های گوناگونی در بازار صنایع وجود دارند. در واقع، به دلیل کیفیت مواد سازنده آن هر کدام دارای ویژگی مختص به خود هستند. بااین‌حال، به طول کلی 7 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع فولاد به شرح زیر عبارتند از:

  1. Ar سختی بالایی دارد که همین خصوصیت باعث دوام آن در مقابل خوردگی‌ها و ساییدگی‌ها می‌شود.
  2. در شرایط‌های سخت ماندگاری بالا و طول عمر زیادی دارد؛ زیرا این محصول به روش نورد سخت ساخته شده است.
  3. یکی از خصوصیات مهم این نوع مقطع خاصیت شکل‌پذیری بالای آن است.
  4. این نوع مقطع فولادی کارآیی جوشکاری بالایی دارد.
  5. در مواجه شدن با هوا پایداری و دوام زیادی دارد.
  6. در روبه‌رو شدن با ضربات شدید، سختی، تماس و اصطکاک سرشار از استقامت است.
  7. استحکام منحصربه‌فردی به علت اندازه درصد کربن و آلیاژ‌های کروم، منگنز و نیکل در مواجه با هرگونه آسیبی دارد.

دقت کنید که فولاد ها به طور کلی در برابر پوسیده شدن و فرسودگی به صورت ذاتی توانایی پایداری زیادی دارند. با‌این‌حال، در بعضی از کار های صنعتی و سازه ها نیاز به قدرت و استطاعت بالایی است.

کارگر فولاد در حال کار

10 مورد از مهم ترین کاربردهای  فولاد ضد سایش

 انتخاب بهترین نوع ای آر در بین مدل‌های گوناگون آن کار دشواری خواهد بود. در واقع، مقطع ای آر در مدل‌های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. همچنین، از جمله مهم‌ترین کاربرد پراهمیت آن‌ها در برابر قطعه‌هایی است که در معرض برخورد و اصطکاک هستند. با این حال به 10 مورد دیگر از پراهمیت‌ترین کاربردهای این نوع مقطع مقاوم را به شرح زیر اشاره کرده‌ایم:

  1. تولید نقاله زنجیری یا نوار نقاله
  2. ساخت شاسی ماشین آلات سنگین و دستگاه‌های سنگ خرد کن، سنگ شکن مخروطی و دوار
  3. برای تولید تیغه‌های هر گونه ماشین سنگین ویژه خاکبرداری از جمله لودرها که در خاک فرو می‌روند.
  4.  ساخت سیمان‌ها
  5. ساخت ابزار آلات برش دهنده و دیواره قطعات صنعتی
  6. ساخت ماشین‌ها و دستگاه‌های صنعتی و معادن
  7. تولید تجهیزات ساختمان‌سازی با حساسیت کاری زیاد
  8. تولید تجهیزات خودروسازی، جرثقیل، لایروب‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتور، کمباین، بیل مکانیکی 
  9. تولید میکس کننده و آسیاب صنعتی 
  10. مسیرهای عبور و سوئیچ ها برای ریل و خط راه آهن

این نوع مقطع فولادی در تمام موارد گفته شده کاربر های خاصی دارد، اما با کمک پوشش‌دهی ای آر طول عمر تک تک قطعات گفته شده در بالا افزایش پیدا خواهد کرد. درواقع، همواره از هزینه‌های بسیار بالای تعویض قطعات پیشگیری می‌کند.

آشنایی با قیمت فولاد ضد سایش

قیمت این نوع مقطع فولادی ای آر باتوجه‌به ویژگی‌های منحصر به خود از نوع معمولی آن بیشتر است. درواقع، استفاده از ای آر در مدت مدید به ما مقرون‌به‌صرفه بودن اقتصادی در پروژه‌های مختلف را نشان خواهد داد. همچنین، عوامل مختلفی مانند نوسانات خود بازار، وزن‌ ای آر و درجات سختی آن تاثیر زیادی بر قیمت نهایی این محصول دارند. 

هر چقدر درجه سختی و وزن ای آر بالا برود به دلیل افزایش مقاومت در مقابل عوامل زیاد هزینه بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که ابعاد و ضخامت ای آرها متاثر از وزن ای آرها هستند. 

بااین‌حال، به دلیل عرضه، تقاضا، نرخ ارز، نوع برند، تکنولوژی ساخت، کارخانه سازنده، نوع مواد اولیه، و بازار جهانی قیمت‌ها همواره در حال نوسان است و قیمت ای آر باید به صورت روزانه بررسی شود. 

عکس دو مهندس فولاد در حال بازرسی محصولات فولادی

خرید فولاد ضد سایش استاندارد از فولاد موحد

فولاد موحد از تولیدکنندگان معتبر و با کیفیت ای آر است. زمانی که می‌خواهید برای خرید فولاد ضد سایش اقدام کنید همواره به این نکته توجه داشته باشید که نوع، اندازه، ضخامت، گرید، و وزن فولاد ضد سایش تاثیر به‌سزایی در نرخ فروش فولاد ضد سایش دارند. همچنین، برای خرید این نوع مقطع فولادی با قیمت مناسب با کیفیت بالا در سایزها و ضخامت‌های متنوع شما را دعوت به خرید از فروشگاه فولاد موحد می‌کنیم؛ چراکه فولاد موحد با دارا بودن کادر متخصص و مسلط به تولید این نوع محصولات کاملا تضمین شده است.

در آخر 

در این مقاله به صورت جامع فولاد ضد سایش، ویژگی ها و کاربرد آن بررسی شده است. دقت داشته باشید در هنگام خرید فولاد ضد سایش کارخانه سازنده و در واقع، نوع برند آن را در نظر داشته باشید.  می‌توانید از سایت فولاد موحد در بخش فولادها این کالا را بررسی کرده و ای آر مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین، اگر به راهنمایی هم نیاز داشته باشید مشاوران فولاد موحد به شما کمک خواهند کرد.    

4.5/5 - (2 امتیاز)
آشنایی با انواع فولاد سخت
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات