مقاطع نبشی و سپری فولادی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
مقاطع نبشی و سپری فولادی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    تماس تلفنی پروفیل مبارکه :    تماس تلفنی پروفیل گیلان: تماس تلفنی

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

تفاوت مقاطع نبشی و سپری فولادی

مقاطع نبشی و سپری فولادی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

فهرست مطالب

تفاوت مقاطع نبشی و سپری فولادی در صنعت ساختمان‌سازی در ویژگی ظاهری، نوع و محل کاربرد آن‌ها می‌باشد. این محصولات در واقع قطعات نیمه ساخته فولادی هستند و اکثرا برای اتصال به دیگر مقاطع فولادی به کار می‌روند که معمولا در ساخت‌وساز درب و پنجره‌ها، اتصال پل‌ها به ستون و ساخت دکل‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های نبشی و سپری را بررسی کنیم. مقاطع نبشی، سپری فابریک و پرسی به دو روش نورد گرم و سرد توسط استانداردهای ذیل تولید می‌شوند:

  • DIN En 10055
  • DIN 59051
  • ASTM S1-36
  • DIN 1022
  • ASTMA

فرآیند تولید نبشی فابریک و سپری فابریک با استفاده از شیوه نورد گرم در همان مرحله‌ی اول این محصولات فولادی شکل خود را دارند در حالی که تولید نبشی پرسی و سپری پرسی به روش نورد سرد، ابتدا شمش فولادی به طولهای 6, 12 و 15 متری برش زده می‌شوند و سپس با بهره‌گیری از روش خمکاری، تحت نورد سرد به شکل نبشی یا سپری در می‌آیند. این محصول صنعتی به دو صورت شاخه یا لقمه می‌باشد.

تفاوت مقاطع نبشی و سپری فولادی

 

تفاوت نبشی و سپری فولادی

 

برخی از فاکتورها باعث تمایز و تفاوت مقاطع نبشی و سپری فولادی می‌شوند که عبارتند از:

  1. شکل ظاهری: اصلی‌ترین و مهمترین فاکتوری که منجر به ایجاد تفاوت مقاطع نبشی و سپری آهنی می‌شود، شکل ظاهری آن‌هاست. پروفیل سپری از نظر ظاهری شبیه به T می‌باشد در واقع از یک مقطع عمود بر صفحه‌ای افقی ساخته شده که شکلی سه بعدی یا سه وجهی به آن داده است اما در مقابل مقاطع نبشی از دو ضلع عمود بر هم ساخته شده که شکل گوشه راست L مانند یا گوشه تیز به صورت V می‌باشد. لبه‌های مقاطع سپری در دو نوع تیز و گرد هستند که نمره لبه‌ی تیز آن بین 2 تا 4 و  نمره سپری لبه گرد بین 3 تا 14 می‌باشد در حالی که پروفیل نبشی از نظر شکل ظاهری در دو نوع بال مساوی (V شکل) و بال نامساوی (L شکل) تقسیم می‌شوند که تفاوت آنها در اندازه طول بالها، نسبت طول بال‌ها و زاویه قرارگیری بال‌ها نسبت به همدیگر است.
  2. میزان مقاومت در برابر خمش: پروفیل سپری به خاطر ساختار منحصر به فردی که دارد از سختی بیشتر و مقاومت خمشی پایین‌تری برخوردار است در صورتیکه نبشی مقاومت خمشی بالاتری دارد.
  3. کاربرد مقاطع: کاربرد مقاطع سپری تنها به شکل تکی و مقاطع نبشی هم به صورت تکی و هم دوبل می‌باشد. در واقع کاربرد سپری بدین شکل می‌باشد که معمولا از آن به عنوان اتصال دو وجهی استفاده می‌کنند بدین منظور که این مقاطع در جایگاه‌های میانی جهت استفاده از هر دو وجه آن قرار می‌گیرند و در نتیجه اتصال‌های دو وجهی ایجاد می‌کنند.
  4. میزان ضخامت: ضخامت نبشی بین 2 تا 5 میلیمتر است در صورتیکه ضخامت سپری بین 0.9 تا 2.5 میلیمتر می‌باشد.
  5. تنوع مقاطع: مقاطع نبشی هم از نظر شکل ظاهری و هم از نظر کاربردی دارای تنوع زیادی می‌باشد در واقع برخی از این مقاطع می‌توانند دارای 2 نوع بال باشند که این 2 بال یا مساوی و یا نامساوی هستند همچنین نبشی، نوع گالوانیزه نیز دارد که برای مقاومت بیشتر محصول در برابر خوردگی، از پوشش روی برای تولید آن استفاده شده است.
  6. نامگذاری مقاطع: مقاطع سپری براساس اندازه دیواره‌های محصول (که گاه با لبه‌ی آن هم اندازه است) طبقه‌بندی می‌شوند  مثلا سپری با نمره 20 یعنی مقاطعی که اندازه‌ی لبه‌ی آن‌ها 200 میلی‌متر است در حالیکه نامگذاری نبشی به صورت ترکیبی از حرف و 3 عدد است که این اعداد بیان کننده‌ی اندازه بال‌ها و ضخامت نبشی می‌باشند.
نقش آهک در تولید فولاد
ادامه مطلب

خرید این مقاطع فلزی مستلزم به داشتن اطلاعاتی در مورد تفاوت‌ها و قیمت انواع مختلف آن‌ها می‌باشد. در این سایت شما می‌توانید برای خرید نبشی و سپری یا برای دریافت قیمت نبشی و سپری در تبریز با ما در تماس باشید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات