هر آنچه که باید در مورد انواع لوله ها و کاربرد آنها بدانیم - شرکت صدرا پروفیل کاوه
سلام👋
هر سوالی دارید بپرسید؟
هر آنچه که باید در مورد انواع لوله ها و کاربرد آنها بدانیم - شرکت صدرا پروفیل کاوه
ورق شیت :    تماس تلفنی پروفیل مبارکه :    تماس تلفنی پروفیل گیلان: تماس تلفنی

شماره تماس : ‏04134479681

آدرس کارخانه : تبریز - جاده آذرشهر نرسیده به پلیس راه جنب کوی ماندگار

ایمیل : info@fouladmovahed.com

fouladmovahed-min (2)

هر آنچه که باید در مورد انواع لوله و کاربرد آنها بدانیم

فهرست مطالب

همه‌ی ما فکر می کنیم که در مورد لوله و انواع آن اطلاعات کافی داریم !!! اغلب ذهنیت ها از لوله فقط لوله هایی که در شبکه های انتقال آب هستند، می رود. امروزه استفاده از لوله در صنایع مختلف و ساختمان ها کاربرد بسیار زیادی دارد که ما در این مطلب قصد داریم به انواع لوله ها و کاربرد آنها اشاره کنیم …

لوله چیست؟

لوله وسیله است استوانه ای شکل و توخالی که اغلب مقطع آن کوچک می باشد که از آن ها اغلب برای انتقال سیالاتی مانند گاز، نفت، آب و… استفاده می‌نمایند.

 

 

انواع لوله ها و کاربرد آن ها

اساسا انواع لوله ها برحسب کاربرد و جنس آن ها تفکیک می شوند. لوله ها انواع مختلفی دارند که در اینجا به ۶ نوع اصلی که از آن ها می توان در مصارف خانگی، تجاری، شهری و روستایی، صنایع مختلف مانند کشاورزی و … استفاده کرد، اشاره خواهیم.

لوله های گالوانیزه

لوله چدنی

لوله فولادی

لوله های آزبست

لوله های مسی

لوله های پلاستیکی

 


لوله های گالوانیزه

این لوله ها معمولا یک لایه‌ی نازکی از فلز روی جهت حفاظت از در برابر خوردگی و آسیب پذیری، پوشانده شده که بهنوع از لوله ها، لوله گالوانیزه گفته می شود. طول این لوله ها عموما ۶ متر است . همچنین این لوله ها توسط رزوه ها و اتصالات مربوطه به یکدیگر متصل می شوند و به وسیله مواد مناسب آب بندی می شوند. به طور کلی دو نوع لوله گالوانیزه وجود دارد که شامل لوله گالوانیزه آهنی و لوله گالوانیزه فولادی می باشد.

لوله گالوانیزه آهنی

لوله های گالوانیزه عموما از آهن سفید نورد شده می باشد که معمولا این لوله ها به رنگ خاکستری تیره می باشد که به دو نوع متوسط و سبک تقسیم می شوند.

لوله گالوانیزه فولادی

لوله گالوانیزه فولادی عموما برای تخلیه فاضلاب ها استفاده می گردد. لوله گالوانیزه فولادی از جنس فولاد نرم می باشد و برای افزایش مقاومت لوله هادر برابر انواع اسیدها و زنگ زدگی آن ها را در یک وان حاوی فلز روی قرار می دهند تا ورق فولادی تبدیل به ورق گالوانیزه فولادی گردد.

کاربرد لوله گالوانیزه

به طور کلی از لوله گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب استفاده می کنند هم چنین به علت حضور زیاد فلزات سنگین در آب، لوله های فولادی معمولا دچار خوردگی شده که این مورد سبب آسیب رساندن به بدن انسان می گردد. بنابراین استفاده از این محصول در صنایع آب بسیار مهم می باشد.


لوله های چدنی

لوله های چدنی بدون پوشش استفاده می شوند اما روکش ها و روکش های بعدی لوله های چدنی باعث کاهش خوردگی و بهبود هیدرولیک آنها می شوند. در لوله چدنی، گرافیت در طول فرآیند ریخته گری ، هنگامی که تحت میکروسکوپ بررسی می شود ، پوسته هایی را تشکیل می دهد.  لوله چدنی انعطاف پذیر با چدن متفاوت است ، زیرا ورود منیزیم در فرآیند ریخته گری باعث می شود تا گرافیت به جای پوسته پوسته شدن کره شکل بگیرد. اگرچه این امر اجازه می دهد تا مواد چدنی باقی بمانند اما محصول نهایی بسیار سخت تر از چدن است و رفتار الاستیک را در سطح پایین تر امکان پذیر می کند.

کاربرد های لوله چدنی

در حال حاضر لوله های چدنی در داخل و خارج کشور تولید می شوند و در بسیاری از خدمات عمومی ، شهرداری ها و صنایع خصوصی، تخلیه فاضلاب، لوله کشی زباله و تهویه ، تخلیه حمام، دستشویی و آشپزخانه از لوله های چدنی مورد استفاده قرار می گیرند.


لوله مسی

فلز مس در برابر خوردگی سطح بالایی از مقاومت دارا می باشد که اغلب از لوله های مسی در تاسیسات انتقال آب شیر گرم و سرد استفاده می شود.  البته استفاده از این لوله ها بسیار پرهزینه است.

انواع لوله مسی

دو نوع اساسی لوله های مس ، مس نرم و مس سخت می باشد.

لوله های مس نرم

این لوله ها، انعطاف پذیر بوده و می‌توانند به راحتی خم شده و در مسیر موانع قرار گیرند. البته در حین ساخته شدن لوله مسی نرم، این مورد وجود دارد که این لوله سخت هستند ، اما جهت نرم شدن مجدد ، این لوله ها را مجددا با دقت آنیل می کنند. یه همین علت تولید این لوله نسبتا گران تر از لوله های سخت می باشد.

روش های تولید تیر آهن کدامند؟
ادامه مطلب

لوله های مس سخت

لوله های مس سخت می توان گفت یک انتخاب مناسب جهت خطوط انتقال آب است. این لوله ها به روش های مختلفی  از لحیم‌کاری ، رول شیار ، فشرده سازی و… به یکدیگر متصل می شود. مس سخت نمی‌تواند خم شود و باید از اتصالات زانوی مسی و یا سایر اتصالات برای گوشه ها و یا اطراف موانع استفاده کرد. به همین علت به این نوع لوله ها ، سخت گفته می شو.

مزایای لوله مس

1- سازگار با محیط زیست

2- توانایی فوق العاده در انتقال حرارت

3- آهنگ یا نرخ سریع انتقال حرارت

4- توزیع دمای یکنواخت در بدنه

5- ساختار ساده با هزینه ساخت اندک

6- فشردگی ، ضریب اطمینان و بازدهی بالا

7- اتلاف گرمای بسیار پایین


لوله های آزبست

لوله‌های آزبست از سیمان، ماسه و الیافی معدنی به نام آزبست ساخته می‌شوند. منظوز از آزبست ،پنبه نسوز که در ابن نوع لوله ها استفاده می شود. این نوع لوله به علت قیمت ارزان بودن قیمت در سال های اخیر بیشترین مورد مصرف را در خطوط انتقال آب داشته است . این لوله ها در برابر فشار داخلی و خارجی و همچنین ضربه آسیب پذیر می باشد و دارای خاصیت رسوب پذیری نسبتاً بالائی می‌باشند ولی در برابر عوامل شیمیائی و خوردگی بسیار مقاومند. همچین این لوله ها به دلیل وجود سیمان در مواد تشکیل دهنده خود، این لوله ها در مجاورت آب بر مقاومت و استحکام آن افزوده شده و به همان نسبت در برابر آفتاب و خشکی هوا از مقاومت و استحکام آن کم می‌شود.

 

 

طول لوله ها و نحوه اتصال اوله های آزبست

طول لوله های آزبست معمولاٌ 5 متر است ولی در بعضی از انواع آن درصدی از لوله ها را به طول های 20 یا 40 سانتیمتر کمتر تولید می‌کنند. لوله های آزبست به وسیله قطعاتی به نام مانشون که از جنس خود، به یکدیگر وصل می‌شوند. طول مانشون ها نسبت به سایز لوله بین 14 تا 40 سانتیمتر می‌باشد.


لوله پلاستیکی و پلیمری

در مقایسه با لوله های فلزی، لوله های پلاستیکی و پلیمری مزایای زیادی دارد. از مزایای این لوله ها می توان به مقاومت در برابر خوردگی ، وزن کم ، رسوب کم در سطوح داخلی ، حمل و نقل راحت تر ، نصب آسان می توان اشاره کرد. البته استفاده از این لوله ها دارای معایبی نیز می باشد ولی تنوع  در خواص آن استفاده از یک نمونه خاص برای یک کاربرد ویژه این معایب را می تواند به حداقل برساند.

 


لوله های فولادی

این لوله ها از فولاد کربن ساخته می شوند که معمولا دارای قطری بزرگی می باشند و کاربرد آن در لوله کشی آب و فاضلاب بوده و در زیر خاک قرار می گیرند.

روش های ساخت لوله فولادی:

قالب خمیری

در این روش فولاد داغ را وارد قالب نموده و به لوله شکل داده می شود با این روش لوله هایی با قطر ۵۰۰ میلی متر نیز تولید می گردد که  از نظر کیفیت، اطمینان بیشتری دارند.

جوش دادن:

در روش جوش دادن همان طور که از نامش پیداست ورق های فولادی را دور قالب پیچانده و درز لوله را لحیم کاری و یا به اصطلاح جوش می دهند لوله های بدست آمده از این روش قیمتی مناسب تر داشته اما پایداری آنها تحت موقعیت پر فشار به اندازه روش اول نیست.

قالب گیری:

روش قالب گیری که روش رایجی نبوده، به این صورت است که مایع داغ را درون قالبها ریخته و به لوله تبدیل می کنند ،اطمینان این روش به اندازه روش اول(فولاد بدون درز) بوده و به آسانی در برابر ضربه ترک نمی خورند.

برش ورق های سیاه و آجدار
ادامه مطلب

 

 

مزایای لوله های فولادی

  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت فشاری بالا
  • گستردگی سیستم های محافظت در برابر خوردگی
  • امکان تولید وسیع با قطر و ضخامت مختلف
  • افزایش تداوم با اتصالات جوشی

معایب لوله های فولادی

  • امکان خوردگی خارجی
  • امکان فرآیند الکترولیز
  • فرآیند اتصال دادن نیازمند جوشکار ماهر است.
  • به‌کارگیری سیستم‌های داخلی و خارجی محافظ زنگ‌زدگی بر قیمت آن می‌افزاید.
  • ممکن است پوشش‌ و دیوارها طی مرحله لوله‌کشی آب‌ و فاضلاب توسط شخص ثالث آسیب ببیند.

انواع لوله های فولادی

۱- لوله فولادی کربنی

لوله های فولادی کربنی در کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، هند و … تولید می شوند و می توان گفت از محبوب ترین انواع لوله های فولادی برای فروش هستند. عنصر اصلی در این نوع از لوله های فولادی، کربن شیمیایی است و میزان خصوصیات بدنی فلز مانند استحکام و مقاومت را تعیین می کند. در فرآیند تولید لوله های فولادی کربن، تولید کنندگان کربن را به آهن اضافه می کنند تا فلز حاصل را سخت و تقویت شود.

کاربردهای لوله های فولادی کربن

لوله های فولادی کربنی کاربرد های مختلفی دارند از جمله در زیرساخت ها، ابزارها، ساختمان ها، پل ها، راه آهن ها، کشتی ها، خودروها ، ماشین آلات و وسایل دارد.

 

معایب لوله های فولادی کربن:

عملکرد فراگیر ضعیف:

یکی از بزرگترین نقاط ضعف لوله های فولادی کربن این است که اطمینان از عملکرد خوب در کل برای آنها سخت تر است. هنگامی که استحکام بالا تضمین شود، سختی کم است و برعکس، برای بهبود چقرمگی، باید بپذیرید که آنها از قدرت کمتری برخوردار هستند. این امر از این واقعیت ناشی می شود که فولاد کربن نسبت به سایر مواد ناپایدار است.

شکننده:

محتوای بالای فولاد کربن باعث می شود لوله های فولادی کربن در مقایسه با سایر فلزات سخت تر، شکننده و کمتر قوی تر شوند. احتمال شکستگی یا ترک خوردگی زیاد است و کمتر تحت فشار زیاد خم می شود.

ظاهر نه چندان جذاب:

در مقایسه با سایر مصالح مورد استفاده در ساخت لوله های فولادی کربن، فولاد کربن از نظر ظاهری کمتر جذابیت دارد زیرا در مقابل زنگ زدگی بسیار آسیب پذیر است. اگر جذابیت زیبایی شناختی را جدی بگیرید ، شاید لازم باشد این عامل را در نظر بگیرید.

 

۲- لوله استنلس استیل

این لوله ها به دلیل شباهت بسیار زیادی که به لوله های فولادی کربن متقاضیان زیادی دارند. این لوله ها به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل خوردگی دارند شناخته شده اند.این لوله ها به دلیل تنوع در اندازه و فرم متفاوت که تولید می شوند که سبب شده در کاربرد های مختلفی اعم از ابزار جراحی، لوازم اصلی تا ساختمان و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله استیل چیست ؟

لوله استنلس استیل و لوله استیل، در جنس آلیاژ سازنده، متفاوت هستند. لوله استیل (Carbon Steel Pipe) که در صنعت به نام لوله فولادی شناخته می شود، از جنس فولاد کربن استیل است.لوله استنلس استیل و لوله استیل در دو نوع درزدار یا جوشی (Welded) و مانسیمان یا بدون درز (Seamless) تولید می شوند. اصلی ترین تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز، در مواد اولیه و فرآیند تولید این لوله ها است.

لوله ‌استیل یا لوله فولادی به علت داشتن مقاومت بالا در برابر گرما، ضخامت و استحکام بالا در لوله کشی های صنعتی و پالایشگاه ها استفاده می شود. از اصلی ترین کاربردهای لوله فولادی به جابه جایی سیالات مانند آب، نفت و گاز می توان اشاره کرد.

کاربردهای لوله استنلس استیل

مردم از لوله های استنلس استیل برای مقاصد مختلف در کار و زندگی روزمره استفاده می کنند. در اینجا موارد متداول ذکر شده است:

ساخت و ساز

در صنایع ساختمانی اغلب از لوله های استنلس استیل در ساخت مناز ، ساختمان ها، پل ها و داربست ها استفاده می شود. به دلیل استحکام و دوام آنها، بسیاری از کارهای ساختاری هنوز ظاهر اصلی خود را حفظ می کنند.

بررسی تفاوت های ناودانی سبک و سنگین
ادامه مطلب
حمل مایعات

لوله های استنلس استیل در انتقال مایعات به ویژه از آب گرم، گا ، گوگرد، روغن، مواد شیمیایی و غیره استفاده می شود. آنها در فرآوری های نفت و گاز، سیستم فاضلاب و امکانات تصفیه آب نیز محبوب هستند.

کاربرد های دیگر

لوله های ساخته شده از فولاد ضد زنگ همچنین در صنایع خودرو، داروسازی، معماری مدرن، لبنیات و فرآوری مواد غذایی و همچنین در ساخت تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۳- لوله فولادی سیاه

این نوع از لوله های فولادی که به عنوان لوله های فولادی خام یا لخت نیز شناخته می شوند که با هیچ نوع پوشش از جمله روی یا رنگ پوشانده نشده است. نام آن از پوشش اکسید آهن به رنگ تیره تشکیل شده است که در طی مراحل ساخت بر روی سطح آن شکل گرفته است.

کاربرد های لوله های فولادی سیاه

لوله های استیل سیاه در کاربردهایی که فولاد گالوانیزه مورد نیاز نیست استفاده می شود. این لوله ها به دلیل کیفیت اجزای فولادی، در مناطقی که نیاز به پایداری بالایی دارند به صورت زیر استفاده می شود:

انتقال آب و گاز

لوله های ساخته شده از فولاد خام بسیار قوی هستند به طوری که برای انتقال پروپان و گاز طبیعی به منازل و ساختمانهای تجاری در مناطق روستایی و شهری و برای حمل بخار و هوا با فشار زیاد ایده آل هستند. همچنین می توان از آنها برای سیستم های آتش نشانی، توزیع گاز در داخل و خارج ساختمان ها و سیستم های فاضلاب استفاده کرد.

انتقال نفت

صنعت نفت و نفت از لوله های فولادی سیاه بهره زیادی می برد زیرا آنها به حفظ بسیار کمی نیاز دارند. مردم غالباً از این نوع لوله ها برای حمل مقادیر زیادی از این مایعات به مکان های دور استفاده می کنند.

کاربرد های دیگر

علاوه بر کاربرد های ذکر شده این لوله ها نیز بطور گسترده در ساخت و سازها بخصوص در ساخت نرده ها و داربست ها کاربرد دارد.

 

لوله داربست

لوله داربستی


خرید و فروش لوله

شرکت صدرا پروفیل کاوه یکی از بزرگ ترین کارخانجات فروش لوله در تبریز می باشد. و قیمت لوله نیز همانند سایر محصولات فولادی به کیفیت کارخانه سازنده و نوع و ضخامت آن بستگی دارد. قیمت لوله از جانبی دیگر بی تاثیر از نوسانات ارزی نبوده و با افزایش قیمت ارز و دلار افزایش می یابد. افزایش قیمت دلار سبب مقرون به صرفه بودن صادرات شده و از این رو بازار داخل را با کمبود محصولات مواجه می کند. از جانبی دیگر با افزایش قیمت دلار تهیه مواد اولیه برای تولید محصولات پروفیل افزایش داشته و بر قیمت نهایی آن تأثیر گذار است. که اما شرکت صدرا پروفیل کاوه با شعار “با وجود نوسانات قیمتی، با تمام ظرفیت تولید می کنیم” به فعالیت خود را در تولید محصولات از جمله قوطی ، تیرآهن ،لوله داربستی و… ادامه می دهد.

قیمت روز لوله

قیمت انواع لوله به ابعاد آن، شرکت سازنده و کیفیت محصول تولیدی بستگی دارد. هرچند عواملی اعم از تغییرات نرخ ارز، قیمت در بازار جهانی و عوامل سیاسی نیز بر قیمت این محصول تاثیر دارد. اما همان طور که اشاره شد شرکت صدرا پروفیل کاوه تبریز به فعالیت خود را در تولید محصولات ادامه می دهد، که شما می توانید با برقراری ارتباط توسط کانال های ارتباطی ذیل از قیمت روز انواع قوطی مطلع شوید.

تقاضای تماس


صدرا پروفیل کاوه

***     شرکت صدرا پروفیل کاوه      ***

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی نوشته ها

دسته بندی محصولات